Turens kärvaste väder.

Dag 24. 19 april. 56,6 km. STF Saltoluokta Fjällstation – STF Kaitumjaure Fjällstuga. Total stigning 635 höjdmeter.

Idag klev vi upp redan kl 04 för att kunna utnyttja skaren maximalt. Det hade börjat frysa på redan igår så vi hade gott hopp om fin skare. Vi kom iväg kvart över fem men redan då hade skaren tyvärr börjat släppa. Det var trist men det var såklart ändå bättre före än vad det skulle varit några timmar senare.

Nedan ser du galleri från dagen. Klicka på någon av bilderna för att se ett bildspel.

Vi tog skoterleden över sjön Langas och följde sedan dess norra strand till Vietas. Där ligger det en gång så mäktiga Stora sjöfallet. Det var kraftig motvind över Langas men klart väder och pigga ben så det flöt på hyfsat trots vinden. Vi tog en skoterled i nordostlig riktning upp till sjön Satihaure och vek sedan in i den smala dalgång som leder bort mot sjön Teusajaure och STF-stugan med samma namn. Här var det fortsatt hård motvind och tyvärr låg molnen ganska lågt så vi fick inte se de vackra toppar som jag vet omger denna pärla till dalgång.

Väl ute på sjön Teusajaure så hade vinden ökat ytterligare och nu låg vindbyarna på närmare 30 m/s. Därtill började det regna så vi blev snabbt kalla och blöta. Vi stannade till bakom en stor sten vid stranden och tog på oss skalkläder och sedan återvände värmen ganska snabbt. Framme i STF Teusajaure fjällstuga hälsar stugvärd Daniel oss välkomna. Vi förklarade att vi var på väg vidare men passade på att gå in och fika och samtidigt torka upp lite grann. En mycket trevlig familj bjöd på lunch (lunch nummer två för oss) vilket vi inte tackade nej till då vi var tämligen hungriga efter de senaste timmarnas slit i motvinden. Den omtanke och hjälpsamhet som visas människor emellan i fjällen är svår att hitta på andra platser i vårt samhälle.

När vi skidade vidare hade det slutat regna och vi var nu varma, mätta och ganska torra. Innan vi lämnar stugplatsen kommer påskharen i skepnad av stugvärd och räcker över en påse godis. Vilken service! Gissa om vi blev glada. Den branta stigningen upp från Teusajaure gick i ett nafs och vi hade nu äntligen vinden i ryggen så sista biten till Kaitumjaure gick väldigt smidigt.

Stugvärden Anita hälsar oss varmt välkomna och bjuder på välbehövlig varm saft. Vi shoppar loss i butiken och har nu ätit en rejäl middag. Här fungerar det så att varannan stuga har proviantförsäljning så lite därför ville vi gärna landa här inatt.

Väl framme i Kaitum sprack det för övrigt också upp ordentligt och vi bjöds på mäktiga vyer.