Ny kartapp från Calazo

Precis innan vi skulle starta turen såg jag att Calazo släppt en ny app för mobiltelefoner. Jag blev nyfiken på att testa så jag gick och pratade med dem när jag var på vildmarksmässan. Appen är gratis och du väljer sedan vilka kartutsnitt du vill köpa. Det finns kartutsnitt för en massa olika friluftsområden över hela landet men nu var det de för fjällen som jag var mest nyfiken på.

20140418-122734.jpg

Generellt så tycker jag att man alltid ska ha karta och kompass med sig när man ger sig ut på fjället. Utöver det så kan det också vara praktiskt och kul att ha med sig en GPS. Då kan jag se exakt var jag befinner mig och enkelt sätta ut lite punkter för smultronställen jag vill återvända till. Kruxet är ju dock att en GPS ofta kostar ett par tusen och det gör även ett kartutsnitt om du vill ha det till din GPS. En ganska hög tröskel med andra ord. Denna app sänker trösklar rejält då många idag redan har en smartphone. Själva kartutsnittet kostar sedan mellan 75 och 150 kronor beroende hur stort område det täcker.

20140418-123054.jpg

Och hur bra funkar då själva appen? Jag skulle säga att den funkar mycket bra. Under turen har jag oftare kollat i telefonen istället för på den vanliga kartan. Jag har ändå telefonen i fickan, slipper veckla ut en stor karta och kan enkelt zooma in eller ut beroende på hur stort område jag vill se. Och det är en riktigt fjällkarta med alla vinterleder. Dessutom kan man tilta kartan och på så sätt se ett ännu större område.

I appen kan jag enkelt använda ett mätverktyg för att se hur lång min tänkta rutt blir. Mycket smidigare och exaktare än att uppskatta längden på en traditionell karta.

Jag kan även sätta ut nålar för favoritplatser och se dess koordinater.

Nackdelar jämfört med en traditionell handhållen GPS är att en telefon kan vara osmidigt att hantera i tufft väder. Du måste då se till att ha ett bra skal som skyddar telefonen och bära handskar som du kan styra en smartphone med utan att behöva ta av dem.

En stor fördel med denna karta jämfört med andra karttjänsten är att jag laddar ner den till telefonen. Jag behöver alltså inte ha täckning för att kunna se kartan. Och telefonens GPS kan visa var jag är utan täckning.

När det gäller saker som går på batteri måste du såklart alltid se till att ha med dig extra. Vi löser det med vårt batteripack Resync från Brunton som innehåller cirka 7-8 laddningar av en smartphone.

Appen är under ständig utveckling och kommer att uppdateras kontinuerligt framöver. Jag skulle gärna se en funktion där jag anger en punkt jag vill gå till och sedan får en kompassnål som pekar mot punkten. Nackdelen är såklart att det skulle dra mycket batteri men just för en kortare sträcka kunde det vara bra.

Jag kommer att ha mycket glädje av denna app framöver. Självklart under nuvarande tur då den är väldigt användbar. Men inte minst under min vardag i Jämtlandsfjällen.

Calazo gör för övrigt inspirerande böcker som rör friluftsliv och även kartor som är tryckta på tyvek. Ett material som är mycket bättre än papper eftersom det tål väder och vind.

/David

Kommentera

