Hem ljuva hem!

Dag 4. 30 mars. 35,1 km. STF Helags Fjällstation- STF Storulvån Fjällstation Stigning 458 höjdmeter

Idag har vi skidat hem. Hem till Sylarna och hem till Storulvån.

Idag var det molnigt när vi steg upp, för första gången under turen. Som vanligt åt vi en god frukost och som vanligt var vi på plats när frukostbuffén öppnade. Detta för att vi ska ha skare så länge som möjligt. Vi var därför väldigt glada att vi från och med idag har en timme extra med skare om morgnarna. Det har sina fördelar att skruva fram klockan en timme!

Vi började med att ställa in siktet på STF Sylarna Fjällstation där vi tänkt att äta lunch. Det var ett väldigt snabbt före och första milen gick på under en timme trots att vi stannat och fotograferat titt som tätt. Solen fick vi också njuta av när den nu och då behagade titta fram. I Mieskentjakke som ligger halvvägs fyllde vi på lite energi och lade på fästvalla inför kommande motlut.

Plötsligt får jag se de solbelysta tempelpinacklarna sticka upp bakom en kulle. Det är verkligen en vacker och säregen bergsformation. Vanligtvis ser jag den varje dag och blir lite hemmablind men nu när jag skidat över en massa vida fjällvidder i flera dagar utan att se något liknande förstår jag ännu mer dess, och hela Sylmassivets storhet.

Torsten Boberg beskrev 1948 Sylmassivet med följande ord.
”Om man tänker sig Vår Herre som silhuettklippare så har man anledning förmoda, att han varit särskilt road av att utföra Sylarnas naggade horisontlinje. Det är precis som om ett stycke av Jotunheimen blåst bort just när det klippts till, blåst bort från sitt avsedda sammanhang och ställt sig på kant på den granit- och sparagmitsockel, där Sylarna nu stå.”

20140330-183637.jpg

Kunde inte sagt det bättre själv.

Skaren bar hela vägen till Sylarna och vi var framme redan till elvakaffet. Vi fikade en timme och sedan var det dags för lunch och tupplur.

Innan vi åkte vidare var jag tvungen att säga farväl till mina kollegor igen. Alltid trist det där men jag hoppas att jag får återse många av dem till sommaren.

När vi satte iväg mot STF Storulvån Fjällstation hängde det lite snö i luften men det var fortfarande riktigt bra före. Det är en sträcka som jag redan skidat många gånger i vinter och när det nu dessutom inte bjöds på så mycket vyer blev det istället så att vi bara körde på hela vägen. Jag är verkligen positivt överraskad över hur bra det känns i kroppen. Jag trodde att ryggsäcken skulle kännas jobbigare än vad den gör och jag trodde att den skulle sänka farten mer än vad den gör. Men nu kan jag konstatera att om det bara är bra före så går det alldeles utmärkt att hålla det tempo vi planerat.

Nu ska vi stanna två nätter på STF Storulvån fjällstation för att få en vilodag och ge kroppen möjlighet att reparera eventuella skavanker. Just nu känns det så bra i kroppen att vi skulle kunnat skippa denna vilodag. Men vi tror att vi i långa loppet gör oss själva en stor tjänst om vi ger våra kroppar en lugn start på turen.

Spana in lite bilder från dagen i nedanstående galleri. Kicka på någon av bilderna för att se ett bildspel.

Nu ska vi strax åter få njuta av en trerätters middag. Det är verkligen en fröjd att få vara på långtur!

/David

6 thoughts on “Hem ljuva hem!

    • Vad kul att du skriver en hälsning. Vi brukar stanna och prata med de vi möter på fjället, i alla fall som på den sträckan där vi bara mötte er och en ensam skidåkare. Men här ville vi tyvärr inte tappa höjden utan gärna hålla den till Pojktjärn. Jag hoppas att ni fick en fin tur till Helags! /David

  1. Hej på er! Härligt att ni är igång med en ny tur! Kul att få ”hänga” med er på resan med bra texter o inspirerande bilder.
    Nu leder Liverpool PL, det du Niclas!
    / Stefan Ax

Kommentera

