Kärlek vid första turen

Det sa klick på direkten. Vår första tur tillsammans var det hyfsad sikt men det blåste ordentligt. Det var åtminstone 20 m/s i byarna och jag var fundersam på om mitt nya fjällsällskap verkligen skulle gilla detta. Men det var inga problem och vi blev snabbt goda vänner. Sedan dess har vi turat åtskilliga mil tillsammans. Vi har skidat genom snöstormar och bestigit höga berg tillsammans men min vän har aldrig svikit mig. Denna vän heter Microlight jacket och kommer från Bergans. Det är en vindjacka med huva och den väger bara 300 gram. Den stänger ute även kraftigare vindar men andas ändå tillräckligt även vid hög aktivitet så att jag slipper bli blöt från insidan. Kanske blir den för varm om det är vindstilla men det har jag tyvärr inte fått prova på ännu… I så fall är det dock bara att skida i underställ så det kommer inte att vara några problem.

David Erixon 2 Foto_Niclas Bentzer Webanpassad

Skulle det regna räcker denna jacka inte till men för de tillfällena har vi med skalkläder. Microlight jacket lär nog dock var den jacka som används mest under turen som det känns i nuläget.

Nu har vi haft cirka en månad på oss att testa vår nya utrustning från Bergans. Det känns väldigt bra att ha fått testa allt ordentligt inför turen och veta att det håller måttet.

/David

Kommentera

