Dagens boktips: Längdskidåkning för dig!

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om boken Ved. Jag har nu hunnit läsa ytterligare en bok och tänkte att jag skulle dela med mig av mina reflektioner även denna gång.

SKI_s001

Längdskidåkning för dig! är skriven av boråsaren Erik Wickström och är en bok som släpptes runt jul och som titeln avslöjar handlar den om just längdskidåkning. Boken tar upp saker som utrustning, skidtekteknik, träningslära bland annat. Utöver bokens 224 sidor följde det även med en 90 minuter lång DVD. Jag fastnade för bokens sympatiska layout och tänkte att det skulle passa fint att förkovra mig lite ytterligare inom denna värld.

För att hitta tekniktips och få inspiration till min längdskidåkning brukar jag med jämna mellanrum surfa runt på nätet för att finna filmklipp och texter i ämnet. Ibland hittar jag några guldkorn men brukar tyvärr behöva se och sålla ganska mycket skräp innan jag lyckas vaska fram guldkornen. Känns på ett sätt mer praktiskt att ha allt samlat på ett ställe från början, om arbetet är bra gjort.

Erik driver en av längdsveriges största bloggar som jag besöker med jämna mellanrum och jag vet därifrån att han har bra koll på ämnet längdskidåkning.

Innehållsförteckning

Boken har som sagt ett snyggt och lättöverskådligt upplägg, något som jag uppskattar hos denna typ av informativa fakta-/guideböcker. Fina inspirerande bilder varvat med faktaspäckade texter och kul kuriosa. För dig som är bekant med Calazos guideböcker om friluftsliv kan man säga att Längdskidåkning för dig! inspirerar på ett liknande sätt.

Jag tycker att detta upplägg blir lättläst och det är kul att när man får en stund över bara dyka in någonstans i boken. Jag dök först ner i de kapitel jag var mest intresserade av för stunden men tog sedan och sträckläste hela boken.

Då jag själv sysslat en hel del med längdskidåkning genom åren så är det såklart mycket av bokens innehåll som jag kan sedan tidigare. Men när jag läser blir jag dock varse att vissa av mina sanningar har jag förmodligen införskaffat för 10-15 år sedan och att det har hunnit hända en hel del inom vissa områden. Jag tvingas då att förändra och aktualisera min världsbild. I flera ämnen där jag redan känner till mycket av det som skrivs får jag utöver det lära mig en hel massa nya saker som jag inte kände till sedan tidigare. Väldigt kul!

Filmen är illustrativ och ett bra komplement till boken. Det är många gånger svårt att med bara text och bild exempelvis försöka förklara tekniktips eller redogöra för vallning. Filmen håller inte samma höga klass som boken men är ändå ett bra komplement.

Tillhör du en av de lyckliga som kom över en startplats till Vasaloppet nästa år så skulle denna bok kunna vara ett bra startskott. Och för dig som redan åkt flera Vasalopp så finns det gott om tips på hur eliten inom långlopp tränar och tänker idag.

/David

One thought on “Dagens boktips: Längdskidåkning för dig!

  1. Ping: Recension Längdskidåkning för dig! | Erik Wickström – Konditionskonnässör

Kommentera

