Rejäl genomkörare

Nu har det äntligen kommit ett ordentligt snöfall över Jämtlandsfjällen och dagen har dessutom till och från bjudit på sol. Helagsmassivet visade sig från sin bästa sida när jag gick till frukosten.

20140316-230656.jpg

Efter frukost började dagens första prövning. Att få tag i en startplats till Vasaloppet. Jag hade i förväg delegerat detta uppdrag till min mor som i fjol skötte anmälan med bravur. Hon hörde dock av sig 9:05 och sa att det inte fungerade. Jag lyckades få tag i en dator och det visade sig att hemsidan hade kraschat kl 9 när alla skulle anmäla sig så hon hade gjort allt vad hon kunnat. Ett tag senare meddelades att de skulle öppna anmälan igen kl 10:00 så jag stannade vid datorn. Jag uppdaterade sidan konstant och plötsligt dök formuläret upp. Jag knappade så att tangenterna glödde och fick mig en plats. Efter 90 sekunder så hade alla 15800 platser gått åt. Poppis tävling det där.

Dagens andra prövning skulle bli att skida till Blåhammaren. För att få ett riktigt långt pass och samtidigt se lite andra vyer så bestämde jag mig för att skida genom Ekorrpasset och sedan väster om Sylmassivet. En sträcka på närmare 5 mil. De första kilometrarna gick snabbt men sedan blev lagret med nysnö successivt tjockare och varierade mellan 1 och 2 decimeter. Många gånger kändes det som att springa i en myr.

20140316-231829.jpg

Men det var underbart vackert att skida fram genom ett helvitt landskap och lämna endast ett fint spår efter sig.

Först trodde jag att jag skulle kunna komma fram redan kl 16 men det skulle visa sig bli tufft och sista timmarna låg jag på ordentligt för att hinna fram till Blåhammarens berömda trerätters som serveras kl 18. Riktigt hungrig och törstig så blev denna matupplevelse om möjligt ännu bättre en vanligt.

Nu kommer jag att sova riktig gott!

/David

Kommentera

