Vasaloppet är över, nu börjar vintern på allvar!

Dagens morgonvy

Dagens morgonvy.
Foto: David Erixon

När jag bodde i Småland innebar Vasaloppet alltid slutet på skidsäsongen. Många gånger var det svårt att hitta snö sista veckorna innan loppet och endast ett fåtal gånger fanns det snö i mars. Vasaloppet blev alltså väldigt naturligt slutet på vintern och därefter blev det fokus på cykling, löpning och så småningom rullskidor.

Mina perspektiv har dock förändrats avsevärt sedan dess. Fram till Vasaloppet har jag även nu ett stort fokus på längdskidåkning. Skillnaden är dock att efter Vasaloppet så börjar vintern på allvar. Då blir dagarna längre, vädret till fjälls brukar bli snällare och som regel har jag två riktigt fina vintermånader att se fram emot under mars och april. I vinter är den känslan extra påtaglig för under januari och februari var det sparsamt med snöfall här i Jämtland och jag har gått och väntat på att vinden ska vrida till väst och föra med sig snö från Atlanten. Nu har vinden äntligen vridit och prognosen säger att det ska snöa lite varje dag under de kommande tio dygnen.

Först den 27:e Mars när vi startar från Grövelsjön så kommer jag nog fullt ut kunna känna att vintern kommit. Som jag längtar!

Syltoppen

Storsylen sedd från pyramiden.
Foto: David Erixon

Igår var jag för övrigt upp till Storsylens topp för första gången i år. Det blåste ganska mycket men var klart och otroligt vackert. Solen färgade himlen röd i väster och marken var täckt av fantasifullt formad blomkålssnö.

Vy mot väster från Syltoppen

På Syltoppen

/David

Kommentera

