Vildmarksmässan, ett riktigt äventyr.

Nu har jag varit två dagar på vildmarksmässan i Stockholm. Dagar som har varit fulla av intryck och mycket intensiva. De allra största intrycken och äventyren upplever jag dock på väg till och från mässan varje dag.
Resan hit från Jämtland blev en riktig kontrast. I torsdags eftermiddag när jag jobbat färdigt på Sylarna så tog jag skejtskidorna och åkte ner till Storulvån. Åt lite och tog mig sedan till nattåget. Var ganska trött och sov gott hela vägen till Stockholm.

Att kliva ut ur dörren från tåget är något helt annat än att kliva ut ut dörren på personalhuset på sylarna. Där kan det blåsa 35 m/s och vara riktigt motigt att ta sig till huvudbyggnaden. Det är dock en situation jag har kontroll på och behärskar. Men att bland människostormen på Stockholms central lyckas lista ut hur jag ska hitta ett strömuttag, frukost och förstå hur jag ska ta mig till Älvsjö, det är för mig ett äventyr.

Frukost var ju ganska enkelt men att hitta ström var värre. Gick runt i ett café där alla uttag var upptagna. En vänlig ungrare såg dock min jakt på ström, fiskade upp en grendosa ur väskan. Han sa ”very good” på knackig engelska och lät mig få ta del av hans uttag.

Jag går sedan till en SL-lucka och får tag i ett kort som jag laddar på med pengar och sedan bara ska dra för att komma igenom spärrarna. Trygg och stolt över att ha koll på läget glider jag fram mot spärren och drar kortet. Dock så öppnar sig inte min grind utan den bredvid så jag försöker hinna runt men lagom som jag ska igenom kommer det en folkmassa som precis klivit av ett tåg och börjar gå igenom en grind jag öppnat…

På mässan flyter sedan allt på fint. Träffar en massa bekanta i form utav gamla gäster och turdeltagare. När dagen är slut ska jag ta mig till Gärdet. Till min hjälp har jag Erik som inte heller han är särskilt van vid stora staden. Det blir en intressant resa men vi kommer fram.

Idag har jag haft lika mycket intryck. Fick bland annat gå Del 2 i lilla Tunnelbanaskolan. Glad i hågen glid jag idag in i rätt spärr och drog mitt kort. Grinden öppnar sig dock inte men både Björn och Erik kommer igenom med sina kort. Jag testar en annan grind men det funkar inte heller, arrrrgh. Björn och Erik väntar otåligt på andra sidan när Björn plötsligt kommer med tipset att jag bör testa mitt SL kort istället för rumsnyckeln…

20140308-235718.jpg
På pendeln träffar vi en kvinna med en papegoja på axeln och får lära oss allt om vilken kost som ger vackrast fjäderdräkt.

På mässan är det idag riktigt mycket folk och jag får prata en massa om att vandra i Jämtlandsfjällen. Vi stannar till och äter middag inne i centrum på vår väg ut till Gärdet. När vi sedan kommer ut från restaurangen hamnar vi mitt i ett demonstrationståg. Det är säkert ett hundratal personer som skanderar slagord med anledning av att det är internationella kvinnodagen. Någon går utan en tråd på överkroppen. De verkar väldigt arga men menar nog bara väl. Flera poliser följer tåget. Sådant händer heller inte när man går över gårdsplanen på Sylstationen…

Imorgon blir det en ny dag på mässan. Då har jag tänkt att även själv hinna kika runt och känna på lite grejer. Sedan styr jag åter kosan norrut till snön och tryggheten.

/David

20140308-235733.jpg

Kommentera

