På plats inför Vasaloppet.

Nu har jag landat i Evertsberg där jag bor med min klubb IF Hallby. Resan ner gick bra och jag anlände till Mora vid lunch.

Det är alltid en speciell känsla att komma på plats dagen innan tävling. Det råder en skön atmosfär och en känsla av nervositet hänger i luften. Jag hämtar först min nummerlapp i det stora mässtältet. En massa trevliga människor vill sälja saker till mig men jag är en ganska otacksam kund en dag som denna. Jag vill ju mest åka skidor och bara glida runt. Får tag i min nummerlapp och går sedan förbi målet. Det pågår ett litet jippolopp och Gustav Vasa skidar förbi, han ser fokuserad ut. Tänker att inom 24 timmar kommer jag komma där, förmodligen också ganska fokuserad. Det är en väldigt speciell känsla att staka fram på upploppet. Ju mer sliten och trött jag är, desto mäktigare är upplevelsen. Återstår att se hur det känns imorgon.

Träningen har flutit på hyfsat sista veckorna trots att jag befunnit mig på ett stundtals blåsigt fjäll, så jag hoppas och tror att det kommer kännas bra. Jag borde åtminstone slå min placering från förra året då uppladdningen inte var bra. Att bara gå på skidorna de sista två månaderna var inget framgångsrecept.

En stor del av Vasaloppet är allt som händer runt omkring. Det snackas alltid valla, väder och form dagen innan loppet. Många är nervösa och ett sådant här år med blöta spår och snö som faller är nervositeten extra stor. Efter loppet läggs dock allt det åt sidan och då får man istället utbyta historier kring hur loppet har gått. Alla har haft sin unika upplevelse i spåret och i stort sett alla är glada på något sätt. Mycket trevligt.

För egen del har jag ju nu redan kört 15 lopp och behöver inte oroa mig särskilt mycket. Formen är vad den är, helt ok. Vädret blir vad det blir. Som smålänning och dessutom fjällfarare tror jag att jag placerar mig bättre ju sämre vädret blir. När det gäller vallningen är mina skidor i trygga händer. Thor-Björn Lund på Proskima ser till att skidorna kommer att glida bra och ha bra fäste. Så för min del är det nu bara att äta och sova.

I IF Hallbys stall så har Oskar Lund tyvärr fått kasta in handduken på grund av sjukdom. Men Johan Palmér kommer till start och även den förre elitåkaren Thomas Petterson Hjelmkvist. Hur det går för Johan lär du kunna läsa på bloggen Holaveden som han driver med Oskar Lund och Arvid Öhrn.

/David

20140301-165447.jpg

20140301-171401.jpg

20140301-171425.jpg

20140301-171452.jpg

Kommentera

