Vyer som berör

Fortsatt bra före idag från Helags norrut mot Sylarna. Nu dessutom med vinden i ryggen. Nästa gång jag skidar här kan det vara på vår långtur från Grövelsjön upp till Treiksröset. Jag ser verkligen fram emot att få komma iväg.

Med snabbt före under skidorna och med vinden som knuffade på i ryggen var jag framme på Sylarna redan klockan 11.30. Sylarna är verkligen ett nav i Jämtlandsfjällen. Leder från alla håll möts här. I bastun kan man få historier från folk som skidat från Storerikvollen på Norska sidan. I matsalen pratas det om de bästa åken för dagen i Sylmassivet och på kvällen i sofforna berättar någon glatt om sin första fantastiska skidtur på fjället, som skedde just precis idag. Det är inte bara vägar från alla håll som möts på Sylarna. Utan även folk med helt olika vana av fjället. Men det alla har gemensamt är glöden i rösten när dom berättar om sina upplevelser. Fjället berör alla som besöker det.

bild-16
Sylmassivet. Vy som berör.
Foto: David Erixon

I Sylarnas personalboende finns en soffa. En otroligt skön hörnsoffa med utsikt rätt över massivet. Den soffan är ett av mina smultronställen i hela världen. Att efter en dag ute få komma in i värmen och kura ner sig i soffan och låta tunga ögonlock falla ner ett tag är obeskrivligt. Men eftersom att jobb väntar i morgon för mig nere på Storulvån fick jag lov att tillslut resa mig upp och bege mig ut till de väntande skidorna. Mestadels nedförsbacke, snabbföre och bra vind. Kom till Storulvån precis när det började mörkna.

bild-14
Välkomnande sken fån Storulvån Guidar sista biten fram.

/Niclas

Kommentera

