Dagen boktips: Ved av Lars Mytting

Jag tycker om att läsa böcker men det sker tyvärr inte i den utsträckning jag egentligen skulle önska. Brukar ofta prioritera annat, tyvärr. Tänkte dock dela med mig av en oväntad läsupplevelse som jag hade för några veckor sedan. Min kompis Martin hade fått en bok som handlade om ved och jag läste baksidan för att se vad den handlade om. Den verkade spännande och inom ett dygn hade jag plöjt igenom hela boken.

Ved av Lars Mytting

Boken handlar om ved utifrån perspektivet att man ska elda den. När ska man fälla träden? Ska man kvista dem på en gång? När ska veden kapas? När ska den klyvas? Hur ska den klyvas? Hur ska den staplas? När kan den eldas? Vilket träslag brinner bäst? Vilken typ av kamin har bäst effekt? Hur eldar man effektivast? Ja ni fattar tänket.

Jag älskar att efter en lång dag på tur få komma fram till en stuga eller eldstad och gör mig en eld. Få känna värmen mot min hud, känna doften av ved och se hur lågorna dansar. Har heller inget emot att gå i en skog med yxa och motorsåg i handen och samla ved inför vintern. Denna bok skänkte mig därför svar på många funderingar jag haft och den gav mig dessutom en massa fakta som jag inte hade en aning om.

Boken fokuserar dessutom lite filosofiskt mycket på känslan av att jobba med veden och den belåtenhet det skänker. Ett citat som belyser det är följande:
”Många upplever sina mest eftertänksamma ögonblick framför huggkubben. Vedklyvning är en skön blandning av upprepning och variation, och ofta det första ordentliga utomhusarbetet efter en lång vinter. Yxan eller vedklyven tas fram, och ute på landsbygden viner det i bågsågarna hos pensionärer som börjar känna att de återigen är till nytta. Lukten av färsk kåda och sav sprider sig, och nu är det äntligen dags att citera vad poeten Hans Börli skrev om lukten från en vedstapel: Det är som själva livet går förbi, barbent, med dagg i håret…Doften av färsk ved är något av det sista du kommer att glömma när slöjorna dras för.”

Ved och en god kopp kaffe rekommenderas en kväll som denna när det viner 30 meter/sekund runt husknuten.

Idag bjöds det för övrigt på en riktigt fin morgonhimmel över Storulvån fjällstation.

IMG_4070

/David

One thought on “Dagen boktips: Ved av Lars Mytting

  1. Ping: Dagens boktips: Längdskidåkning för dig! | Vita bandet 30 dagar

Kommentera

