Härliga skiddag!

Idag har jag haft en dag som gått helt i skidans tecken, en bra dag med andra ord.

Eftersom jag är ledig i helgen tänkte jag att jag skulle ta mig från Sylarna fjällstation till ett ställe där jag kan se rörliga bilder från OS. Vi har haft lite svajigt internet den sista tiden så jag ställde in siktet på Storulvån fjällstation och damernas 30 km i fristil. Njöt av frukostbuffén och satte sedan iväg mot Storulvån med 10 m/s i ryggen. Halvvägs till Storulvån mötte Niclas upp mig och vi skidade sista biten tillsammans. Vinden och utförslutet gjorde färden enkel och en timme efter min första frukostbuffé kunde jag njuta av en andra på Storulvån, det är de Luxe det!

bild-9

Fina vyer över Norder Tväråklump och Storsnasen på väg till Handöl.

Själva skidloppet blev ju en imponerande uppvisning av norskorna. Hade ju varit ännu roligare med en Kalla i fortsatt toppslag men glädjen att äntligen få se lite livebilder vägde upp den svenska frånvaron på pallen.

Efter lunch styrde vi sedan kosan mot Handöl. Mest känt i den stora världen för sitt täljstensbrott och för att det var dit Karolinerna kom efter sin ödesdigra fjällmarsch 1719. Inte lika känt för sina skidspår men det finns faktiskt ett 2 kilometer långt elljusspår där. Ett spår som bland annat fostrat Morgan Göransson som apropå OS deltog i Salt Lake City 2002. Det brukar vara fina spår här men just nu var det för lite snö för att bjuda oss på djup räls men det var ändå skönt att få ett ordentligt intervallpass i kroppen. Inte minst eftersom det nu bara är en vecka kvar till Vaslaoppet.

bild-10

In action på Handöl ”skidstadion”

I morgon bitti får det bli långfrukost med femmil och sedan styr jag åter kosan mot Sylarnas naggade horisontlinje. En skön skidåkarhelg!

/David

Kommentera

