Introturens två sista dagar

Jag har tidigare berättat om de tre första dagarna av Sylpersonalens introtur. Här kommer en skildring av de sista två dagarna. Jag längtar redan efter nästa tur.

Dag 4. 17 feb.

”Det snöar lapptäcken”

Idag vaknade jag av att Linda utbrast ”Det snöar lapptäcken!”
Det var längesedan det snöade ordentligt i våra trakter så det kändes verkligen välkommet. Flingorna var väl inte stora som lapptäcken kanske men det snöade ordentligt och har under dagen kommit åtminstone 5 centimeter.

Ett led med skidåkare på fjället är som poesi.

Vi tog en lugn morgon i stugvärmen och gick sedan längs med leden mot Nedalshytta. Det västliga snöfallet och vinden gjorde att våra högersidor täcktes av snö. Tempen låg runt bara någon minusgrad så snön smälte på kläderna och blev till ett ispansar. Vi bestämde oss för att skjuta lite på lunchen till vi väl kommit fram till vårt dagsmål där vinterleden korsar Fiskåa.

Vi utsåg en lämplig tältplats och reste snabbt upp vårt största tält. Vi plockade sedan bort innertältet för att alla så snabbt som möjligt skulle komma under tak. Vi grävde ut en sittgrop längs med mitten av tältet och kunde sedan sitta alla tillsammans och äta lunch under tak.

Fredrik leker i nysnön med fina telemarkssvängar.

Efter lunch passade vi på att ta en lekfull skidtur i den nyfallna snön. Vi skidade runt bland de närliggande små kullarna och njöt av lössnö och telemarkssvängar.

Solen sjunker sakta i väster.

Kvällens middag blev sedan en riktigt skojig tillställning. Pasta carbonara stod på menyn och det var intressant att sitta nio personer och två kök i ett tält och få ihop all logistik. Tamoj, salt, pasta, skinkost, bensin ropades ut om vartannat och saker kom farandes. Lite pyssligt men en bra gruppövning, kul hade vi och gått blev det.

9 personer och två kök i ett tält skapar atmosfär
Foto: David Erixon

Dag 5. 18 feb.

Idag klev vi upp klockan 6 för att vi skulle hinna fram till Sylarna till lunch. Ingen fara då de flesta av oss åtminstone fick sina nio timmars skönhetssömn. Vi hade förberett frukosten så det var bara att slå upp musli och blåbärssoppa i tallriken medan vi fortfarande låg kvar i våra sovsäckar.

Idag blåste det lite mer men och var några grader kallare. Vinden var inga problem för den hade vi i ryggen och kylan var mycket välkommen. Igår klabbade det nämligen under skidorna men idag hade jag bergfäste med mina Åsnes Holmenkollen trots att bara körde med fästvalla och drog pulka.

Vi följde Fiskåa upp till Fiskåtjärn och därifrån tog vi vinterleden mot Sylarna. Snötäcket var på flera håll ganska tunt men vi behövde aldrig ta av oss skidorna utan kunde hela tiden åka runt de barfläckar som dök upp.

På slutet av dagens tur var det ordentligt snödrev men samtidigt sol som bröt igenom så det blev riktigt vackert trots att vädret var lite kärvt.

_MG_9787 Foto_David Erixon

Plötsligt uppenbarar sig Sylstationen i dimman. Likt en trygg borg tronar den upp i fjärran och det är riktigt skönt att komma fram. Att få njuta av en varm dusch och bastu känns ju aldrig så skönt som efter ett par dagar på tur.

Sammanfattningsvis var detta ett väldigt bra sätt för att lära känna sina nya kollegor. Att umgås så nära inpå varandra och få en gemensam upplevelse att bära med sig kändes väldigt bra. Nu är vi laddade för en säsong på fjället.