Sköna långtursvibbar.

Dag 3 på sylpersonalens introtur.

Inser att det var alldeles för länge sedan jag var på en flerdagarstur. Det är ju så underbart.

Gårdagens stormvindar bedarrade under natten och idag var det bara svaga vindar. Ingen klarblå himmel men solen bröt nästan igenom och dagen fylldes av pastellfärger i sköna blå, grå och rosa toner.

Dagens mål var att skida från Ulvåtjärn till Storerikvollen. Vi har god mobiltäckning och när klockan slår elva kan jag till min stora glädje höra hur startskottet går i herrarnas stafett. Jag glider fram där över fjället med full kontroll på situationen. Jag är lagom varm, har fickorna fulla med choklad och njuter av de mäktiga fjällvyerna mot Enkälen och Sylmassivet. Som krydda på moset hör jag live hur de svenska herrarna sopar banan med alla de andra länderna. Jag njuter för fullt av stunden och jag får samtidigt sköna minnen från i fjol då vi lyssnade på skid-VM under Norge på langs. Då blev vi till och med inbjudna till en familj och fick se det på TV efter att vi slitit ordentligt med lössnö i tre dagar.
Nyss nämnda mix av en skön upplevelse och fina minnen gör denna förmiddag helt magisk.

20140218-222213.jpg

Vi äter lunch i skydd av vinden och skidar sedan vidare mot Stor-Eriksvollen. Vi kommer fram lagom som det skymmer och nu har vinden bedarrat helt. Stationen har inte öppnat ännu men vi kommer in i ett säkerhetsutrymme som man kan bo i om man har en så kallad DNT-nyckel. En nyckel som man erhåller mot en deposition och sedan kan använda för att komma in i de norska hytterna under mellansäsong. Man betalar för login via en betalningsfullmakt som finns på hyttan.

Det var väldigt trevligt att få sätta sig framför en brasa och kunna torka alla fuktiga kläder.

Idag körde vi förresten lite orienteringskunskaper och Sylpersonalen pekar ut gemensam kompasskurs med stadig hand…

20140218-222541.jpg

/David

Kommentera

