Bivack, födelsedag och OS-guld!

Idag är det en speciell dag. Det är exakt ett år sedan jag och Niclas gick på topptur i Rondane. Toppen vi besökte var Veslesmeden, 2015 meter över havet. Det var strålande väder, pudersnö och sist men inte minst Niclas födelsedag! En dag jag tror att vi båda kommer att minnas för resten av livet.

Idag firar vi med OS-guld istället. Niclas på Storulvån och jag på tur. Här följer skildringen av Sylpersonalens andra dag på tur.

Dag 2. 15 februari.
Idag varnade prognosen för storm framåt kvällen så vi höll oss kvar i skydd bland de djupa ravinerna och träden strax öster om Ulvåtjärn. Målet med dagen var att gräva bivacker och efter bara någon kilometer hittade vi en bra driva. Inte superdjup men i alla fall 3 meter.

Inför vinterns vitabandettur lekte vi vid något tillfälle med tanken att skippa tältet helt och sova i bivack de gånger vi inte skulle nå någon stuga. Jag ville därför testa hur lång tid det skulle ta att gräva en mycket enkel bivack. Valde att i princip bara gräva ett hål rakt in och efter cirka 1 meter börja på en 2 meter lång brits, bredden lät jag vara en knapp meter.

20140216-182708.jpg

I min bivack.

Det tog knappt 40 minuter och det var lite snabbare än jag räknat med. Snön var förhållandevis lättarbetad och det bidrog säkerligen till den korta tiden. Nu gjorde jag den för en person men på ytterligare 20 minuter skulle jag hunnit vidga den till två personer. Bra att veta om det skulle bli skarpt läge någon gång.

Viktigt att ta med i beräkningen är att det inte finns fina drivor överallt och går det så långt att man måste gräva ner sig är det förmodligen riktigt hård väder och låga energinivåer i gruppen. Helt enkelt en situation man inte vill hamna i.

Kändes förresten onödigt att bo i en 40 minuters nödbivack så jag breddade den och skapade dessutom ståplats på ett ställe.

20140216-183404.jpg

20140216-183128.jpg

Vinden tilltog och snödrevet ökade. En snöman efter ett pass i drivan.

Vinden tilltog under dagen och gick från helt ok vid frukost till ordentligt snödrev vid lunch. Nu under kvällen har det blåst riktigt hårt och det viner ordentligt uppe på fjället. SMHI rapporterar 36 m/s i byarna vid Sylarna. Men här inne i bivacken kan jag inte ens höra att det blåser, trots att mitt huvud bara befinner sig 1,5 meter från stormen. Det enda jag kan höra är min puls. Men jag ser hur snön far förbi utanför. Klockan är 19:50 och det ska bli skönt med elva timmars sömn.

20140216-183746.jpg

Tobbe myser i stearinljusets sken

/David

Kommentera

