Äventyr är inget för mig!

En definition av begreppet äventyr lyder: ”Ett äventyr är en aktivitet som innebär risker eller osäkert utfall, och som ofta ställer krav på deltagarna.” Många gånger är det just riskerna och det osäkra utfallet det kretsar kring när den så kallade äventyraren ska ut på sina äventyr. Helst ska man lura döden och undgå den med en hårsmån. Tack vare den egna personens unika fysiska och psykiska egenskaper besegras naturen i en maximal prestation. Man ska dessutom helst vara först, gjort det snabbast, ensammast, eller varför inte gjort det i kombination med något annat. Som att segla till Nordpolen, korsa den och sedan segla hem igen.

på väg mot nya äventyr?

På väg mot nya äventyr?
Foto: David Erixon

När jag är ute på tur vill jag ha så lite risker som möjligt. Jag vill inte lura döden eller besegra naturen. Jag vill leva livet tillsammans med naturen! Därför genomför jag inga äventyr. Jag går på tur!

Men att åka skidor långa sträckor genom fjällen innebär väl risker och ett osäkert utfall? Visst är det så, allt kan hända och man får ofta lita till sig själv och sin turkamrat. Men  även vardagslivet innebär risker och osäkerhet! Bara att korsa gatan eller att sätta sig i ett flygplan. Men det är ingen som är ute på äventyr när man stegar över vägen, trots att det är otryggt och osäkert. Det handlar om val av perspektiv. Jag väljer att fokusera på storslagna naturupplevelser, skidglädje och turlivets enkelhet. Farorna finns där. Men för mig handlar turlivet om att minimera riskerna genom en god och förutseende planering. Inte att fokusera på riskerna och lyfta fram dem som själva företagets drivkraft och verkliga mening.

Men jag håller med Arne Næss om att vi människor behöver uppleva otrygghet för att utvecklas. För att nå vår fulla potential behöver vi utmanas om och om igen. Bara då kan vår trygghetszon expandera. Men aldrig med livet som insats. Vårt vardagsliv blir allt mer bekvämt på alla områden. Därför behövs turlivet i mitt liv. Som ett kontrastliv till den trygga vardagen. Den som har upplevt kroppen sin sliten och tung efter en lång dags vandring njuter extra av att kunna sträcka ut i en mjuk säng. Den som upplevt brännande törst vet glädjen i att få dricka sig otröstlig. Den som upplevt ett mäktigt fjällandskap och sig själv som ett litet obetydligt ting i förhållande till det upplever också storheten i att vara till. Storheten i att vara människa.

Min definition av en lyckad tur är:

1. Att jag kommer hem i ett stycke
2. Att jag har haft det gott under turen och mått bra
3. Att jag lyckats med det jag planerat

En tur kan vara lyckad fast punkt tre uteblir. Finns den med blir det extra lyckat. Men en tur kan i mina ögon aldrig upplevas som lyckad om punkt ett och två uteblir.

/Niclas

One thought on “Äventyr är inget för mig!

Kommentera

