Tävlingsrapport ICA-loppet i Åsarna

Idag har jag varit i Åsarna och kört det 41 km långa Ica-loppet. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg ser jag det som nyttig träning inför vasaloppet att få lite långa hårda pass i kroppen. I år med den stundande långturen så känns det extra värdefullt att få många mil och lopp i kroppen så att kroppen är stark när vi startar turen i Grövelsjön. Vissa säger att tävling är bästa träning och där är jag beredd att hålla med. Jag har svårt att under träning pressa mig lika hårt och under så lång tid som jag gör under ett långlopp.

Åsarna

Gött häng i solen efter målgång.

Det hade under natten snöat cirka 10 centimeter och det låg lite nysnö i spåren vid startplatsen. Temperaturen låg på -1 så det var så kallat vallaföre. Vilket innebär att det är lite klurigt att valla. Man vill lägga på tillräckligt mycket och mjuk valla för att det ska fästa i de glatta spåren. Men blir det det lite för mycket eller för mjuk valla är risken stor att det fryser fast snö i vallan och då hugger skidorna. Banan går först ett varv som är 14 kilometer och sedan ett förlängt andra varv som är 27 kilometer.

När starten går blir det som vanligt högsta fart på direkten. Folk vill hitta en bra position och det går riktigt fort. Jag kör på så gott jag kan för att komma med i någon bra klunga. Det är nämligen mycket lättare att åka bakom någon och så kan man turas om att dra. Efter någon kilometers åkning visar det sig att jag har cirka 20 sekunder upp till en stor klunga, inte tätklungan men ändå en stor grupp åkare. De jag åker med kör lite för sakta så jag tänker att jag gör en satsning att gå ikapp. Det är värt att pressa sig lite hårdare ett tag för att sedan få det lite lättare. Jag åker ifrån den lilla grupp jag åker med men lyckas inte att komma ifatt de framför hur jag än tar i. När det efter 7-8 kilometer blir en stigning inser jag att jag har lagt på lite för tunt med fäste, jag får svårt att hålla tempot och ser den stora klungan för sista gången.

En annan grupp kommer ifatt och vi kör tillsammans till varvningen efter 14 kilometer. När vi sedan ger oss ut på andra varvet är spåret mycket hårdare och nu får jag äntligen fäste. Efter 18 kilometer känner jag mig återhämtad från första varvets rusch och skruvar upp tempot. Jag får med mig några på släp men ingen är särskilt pigg på att dra och till slut faller de av en efter en. Jag känner mig stark och orkar trycka på bra trots att jag inte har någon att växeldra med. Kommer ifatt lite åkare titt som tätt men det är ingen som orkar följa. Skidar i mål på tiden 2:16:30, 24 minuter efter Lars Suther som vann. Jerry Ahrlin var tvåa och Oskar Kardin trea.

Lite trist att jag inte lyckades kämpa mig med den där klungan i början. Men är mycket nöjd att jag kunde trycka på hårt ensam under så lång tid som jag gjorde och jag hade bra med energi hela vägen. Hade hoppats på en bättre tid men är nöjd med känslan i kroppen efter omständigheterna.

Kvällsvy

En sak som är mycket trevlig med att tävla är att jag alltid har en så skön känsla i kroppen efteråt. Oavsett om resultatet är bra eller dåligt så är kroppen fylld av en massa endorfiner och dylikt som gör att jag mår toppenbra. Det lätta snöfallet vid start övergick dessutom till strålande sol under loppet. Det var gött häng i målområdet efter loppet och bilresan hem på bjöd på magiska vyer över ett utsökt jämtländskt vinterlandskap.

/David

One thought on “Tävlingsrapport ICA-loppet i Åsarna

Kommentera

