Långlopp blev till snowkite

Idag skulle jag kört säsongens tredje långlopp på längdskidor. Dels så är det kul att tävla och så är det väldigt nyttigt om man som jag vill åka snabbt på Vasaloppet. Att vänja kroppen vid distansen och hårt tempo under några skidmaraton gör att vasalopssöndagen blir så mycket bättre. Jag körde ett lopp i Orsa vid nyår som var 40 km. Kroppen kändes då tung och jag fick slita ordentligt. Hamnade ganska långt efter täten. Körde ett andra lopp på Tåsjöberg för två veckor sedan och då kändes det mycket bättre. Blev inte alls lika sliten, kunde trycka på ordentligt och var 20 minuter närmre segraren än i Orsa. Var ett sämre startfält men ändå ett stort steg framåt. Så jag hade verkligen sett fram emot dagens Jämtkraftlopp och förhoppningsvis ett ännu bättre lopp. Men tyvärr har jag varit förkyld i veckan och hann inte bli helt frisk för att kunna tävla. Tråkigt såklart men så blir det ibland.

Jag valde ändå att som planerat åka in till Östersund för att träffa vänner och fick höra att ett kiteföretag skulle ha en demodag på Storsjön idag. En kite är en slags drake som man använder som ett hjälpmedel för att sig fram. Under fötterna kan man ha en wakeboard på sommaren och nu på vintern har man ett lämpligt gliddon såsom skidor eller bräda. Simon Jaktlund som är en inspirerande kiteentusiast och vän från jämtlandsfjällen hjälpte mig igång. Det började med en liten kite på 2,5 kvadratmeter för att jag skulle få en känsla och förståelse för hur draken uppför sig. Jag har tidigare provat en sådan här liten drake och under förra årets långtur genom Norge testade jag och Niclas något som kallas för Skidsegel(Skiseil). Den dagen vid Finse hade jag nog nytta av nu även om det skilde sig en del från kite. Jag skulle säga att skidseil gick snabbare att lära sig men att kite har större potential.

kite_Storsjon_Johannes PoignantFoto: Johannes Poignant

Hursomhelst så var det idag lite lagom vind för en nybörjare som mig och vid något tillfälle var det en bra bit över 10 drakar i varierande storlek som svävade över Storsjön. Jag kom till Storsjön vid elvatiden och tänkte stanna någon timme men det var så vansinnigt kul att tiden hamnade i andra hand. Efter att kört med den lilla draken provade jag en stor fast jag stod fortfarande bara på fötterna utan skidor. Allt för att få en så stor förståelse som möjligt för drakens nycker. Eftersom det inte blåste så jättemycket var tanken att det skulle stanna vid denna övning för det skulle vara för svårt at få sådan kraft i draken att den skulle kunna dra mig med skidor på. Plötsligt kommer dock Simon studsande glatt över isen och säger att vinden nu har ökat lite och att jag ska hämta skidorna.

Väl med skidorna på fötterna är det väldigt spännande att låta draken lyfta. Först ställer jag den lugnt och stilla rakt ovanför mig utan att den drar något och sedan låter jag den sakta fyllas med ännu mer kraft och far iväg över isen. En väldigt mäktigt och skön känsla att susa fram i full fart endast med vindens hjälp. Jag far fram och tillbaks tack vare den snälla kraftfulla draken. Jag har långt ifrån full koll men tillräcklig koll för att förstå kitens stora potential för transport och lek på öppna fjällvidder. Jag får se vart vinden och livet för mig men det var inte sista gången jag flög över snön.

Tack Surfbussen och Ostersund kite för ett fint arrangemang!

Det finns verkligen mycket roligt man kan göra med skidor under fötterna. Så för att avsluta dagen med ytterligare ett sätt att skida på så stannade jag till i Ullådalen på vägen hem. Där gick starten på den skidalpina tävlingen Vaeride. Jag utgjorde dock endast publik och hejade på. Skidalpinism går ut på att man med hjälp av stighudar och skidor förflyttar sig uppåt i terrängen, för att sedan plocka av stighudarna och åka utför. I tävlingarna förflyttar man sig längs en flaggad bana. Ibland från punkt A till punkt B och ibland på en rundbana, som kan bestå av flera varv. En tävling innebär vanligtvis en total stigning på 1000-1600 höjdmeter.

Vaeride Foto:David Erixon

Vaeride Foto:David Erixon

Att gå på topptur är ett fint sätt att uppleva och upptäcka fjällvärlden på. Det är få saker som slår känslan av att få lägga några svängar i orörd snö utför en fjällsida. Ett tips till dig som gillar att åka utför!

/David

One thought on “Långlopp blev till snowkite

  1. Ping: Tävlingsrapport ICA-loppet i Åsarna | Vita bandet 30 dagar

Kommentera

