Full fart i förberedelserna

Planerandet inför vinterns tur har pågått länge. Idén föddes någonstans i Norge under förra årets tur. På långtur får man mycket tid att fundera. Jag funderade många gånger på om jag skulle kunna få göra en långtur även vintern 2014 och hur den skulle kunna se ut. Idéerna var många och väldigt olika. Men en av dem som jag fastnade mest för var den att få skida Vita bandet igen, men på ett för mig helt nytt sätt. Nämligen med förhållandevis lätt packning och ambitionen att sova inne så ofta det bara går. Jag funderade bland annat på vilka saker jag i så fall skulle ta med mig och klurade på hur långt man skulle kunna skida på en dag. Jag bollade mina tankar med Niclas och vi spånade vidare kring vilken tid på året vi skulle starta och hur lång den totala tiden skulle kunna bli. Efter den diskussionen klurade vi förmodligen på något helt annat som kanske varför Niclas ogillar helnöt.

För utöver att man hinner tänka mycket på långtur så blir man sällan avbruten i sina tankar. Istället får tankarna fara fritt och det är lätt att man spånar iväg och kommer på en massa kul funderingar. Ibland rör det sig om stora viktiga saker och en annan gång är det bara trams. Hursomhelst så får jag tid att tänka hela tankar och det är skönt.

Tanken att få skida Vita bandet med glidsteg den lämnade oss dock aldrig helt. Den fortsatte att växa så i somras skakade vi hand på att så får det bli. Vita bandet på 30 dagar i April. Då hinner vi dessutom jobba lite åt STF i Jämtlandsfjällen under början av vintern och så skulle vi kunna skida när vårvintern förhoppningsvis är som bäst.

Vi har planerat så smått under hösten på varsitt håll men i helgen satt vi oss ner tillsammans i Duved och drog igång arbetet på allvar. Vi såg bland annat till att få färdigt vår nya hemsida deluxeturer.se och skapade en ny facebooksida.

Men att bara sitta inne var liksom inte aktuellt utan planerar man för fjälltur vill man också hinna med en liten fjälltur. Vi löste det genom att åka upp till Ullådalen där vi fick njuta av sol, fjällvyer och våfflor. Det är de Luxe det.

David i Ullådalen

Kul att du hittat hit. Vi räknar med att uppdatera sidan dagligen inför och under turen så välkommen tillbaks!

/David

Kommentera

